Author Topic: Netiquette  (Read 3562 times)

Anna

  • Moderator
  • Newbie
  • *****
  • Posts: 188
    • View Profile
    • GW
Netiquette
« on: 2006-11-14 19:58:39 »
English version:
   1. Read any rules and guidelines established by the community; some may have different regulations on a particular subject. Always be courteous.

   2. Before creating a new topic thread, search to see if a similar topic already exists.

   3. Follow standard grammar/spelling rules and try not to use slang.

   4. If the forum is categorized, post in the correct section.

   5. Include as much technical information as possible if posting a technical inquiry.

   6. Stay on-topic.

   7. Avoid double posting.

   8. Respond to topics started by others more often than starting topics of your own so that you don't appear arrogant and unlikable.

   9. Avoid the use of all CAPITAL LETTERS in posts. (All CAPS is considered "shouting" and causes readability issues.)

  10. Do not resurrect a very old topic if you have nothing extremely significant to add.

  11. Try to refrain from lashing back at a poorly behaving member or participating in a flame war; instead, notify the messageboard's staff of the event.


Polish version:
  1. Zawsze pisz na temat i możliwie zwięźle. Internauci się śpieszą i nie będą czytać zagmatwanych maili, a jeżeli nawet przeczytają, to się zirytują.

  2. Nie "podczepiaj" się ze swoim pytaniem pod instniejący wątek, jeśli różni się on tematycznie od tego o czym chcesz napisać - w takiej sytuacji utwórz nowy wątek.

  3. Pamiętaj o odpowiednich tytułach zakładanych przez siebie wątków - powinny być jasne i czytelne.

  4. Jeśli zadajesz pytanie, sformułuj je precyzyjnie, inaczej możesz otrzymać zupełnie bezyżyteczne odpowiedzi. Zanim założysz nowy wątek, przejrzyj wcześniejsze wypowiedzi - być może pytanie to już się tam pojawiło.

  5. Pilnuj odpowiedniego cytowania postu, na który odpowiadasz. Cytuj tylko potrzebne fragmenty, a resztę wycinaj. Nigdy nie cytuj sygnaturek (podpisów)! Równie godne potępienia jest zacytowanie listu po to tylko aby dodać pod nim tekst w stylu: "zgadzam się z tym", też tak myślę", czy w skrajnie nagannym przypadku reklamę.

  6. Twoja sygnaturka, czyli podpis, powinna mieć co najwyżej cztery linie tekstu. Może zawierać na przykład Twoje imię i nazwisko lub pseudonim, adres e-mail, GG, ulubiony cytat. Nie zamieszczaj w niej niepotrzebnych grafik czy ilustracji!

  7. Jeśli dyskusja przerodzi się w prywatną wymianę poglądów, kontynuuj ją korespondując z Twoimi rozmówcami poza grupą czy forum.

  8. Nie daj się zjeść trollom! Trolle są podstępne. Ich celem jest wywołanie bezsensownej i ciągnącej się w nieskończoność dyskusji. Takie dyskusje są ich pożywieniem. Nie dyskutuj kwestii personalnych albo dotyczących wartości. W takich dyskusjach rzadko można dojść do prawdy absolutnej, a zawsze dochodzi się do płomiennej pyskówki

  9. Staraj się nie pisać wielkimi literami - w Internecie oznacza to, że krzyczysz. Nie nadużywaj także wykrzykników. Jeśli chcesz wyróżnić jakieś słowo lub zdanie w Twoim liście, możesz użyć funkcji bold lub italic

  10. Nie przeklinaj - nikt nie będzie czytał listów rozpoczynających się od steku wyzwisk! Uważaj z humorem i ironią! To, co przekazujesz tonem głosu jako żart, na piśmie może być niezrozumiałe albo obraźliwe. Możesz używać "smileyów", czyli symboli oznaczających uczucia.

  11. Jeśli chcesz zwrócić komuś uwagę, zrób to kulturalnie, najlepiej na adres prywatny. Staraj się doradzać innym, a nie wyśmiewać ich - każdy był kiedyś początkujący!

Additional information:
http://en.wikipedia.org/wiki/Netiquette
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_troll
http://www.cytadela.pl/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1132
pain is an illusion of the senses, despair an illusion of the mind

argh.